• CENTRAL CLASSICS 2024

Kabinet akkoord met harmonisatie milieuzones

Staatssecretaris Van Veldhoven (IenW) informeerde vandaag, 12 april 2019, de Tweede Kamer over 2 maatregelen die zij wil nemen op het gebied van schone mobiliteit. Het gaat om de harmonisering van de nu versnipperde plaatselijke regelgeving van de milieuzones.
De Nederlandse gemeenten kunnen in 2020:

  • dieselauto’s weigeren die ouder zijn dan vijftien jaar
  • of ze kunnen dieselauto´s weigeren van twintig jaar en ouder.

De gemeenten kunnen in 2020 voor één van deze voorstellen kiezen. U leest het goed, de Staatssecretaris heeft het uitsluitend over dieselauto’s, niet over benzineauto’s, campers, bromfietsen, oldtimers etc. Zij behouden toegang tot de milieuzones.

Benzineauto’s houden wel toegang tot milieuzones, evenals als oldtimers. Onze Zündapps zijn ook officieel oldtimer, na de wijziging van de DET door de RDW eind 2017. Op dit moment lijkt het mij duidelijk dat klassieke bromfietsen die een DET hebben van langer dan 30 jaar geleden wel toegang krijgen, dit zijn alle Zündapps. Maar: het is nu nog niet bekend of de Staatssecretaris een oldtimer termijn van 30 jaar of 40 jaar gaat gebruiken.

Milieuzone wetgeving Zundapp

Verder komt er in het hele land dezelfde bebording voor milieuzones. Nu hebben steden vaak nog hun eigen borden en regels. Hoe groot een milieuzone wordt, mogen gemeenten zelf beslissen. Gemeenten die al een milieuzone hebben, moeten die aanpassen aan de nieuwe regels. Dit is een ingrijpende en kostbare maatregel voor gemeenten die al een milieuzone hebben.
De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.
De volgende stap is goedkeuring van de Eerste en Tweede Kamer.

Bronnen:

https://www.omgevingsweb.nl/
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat

 

Rob 2891