Peter Aansorgh, een bekende motorsport journalist, heeft een duidelijk artikel geschreven over ethanol en E10 brandstof.
Hij doet verslag van de voor- en nadelen van Bio-ethanol als brandstof en legt uit wat de verbrandingswaarde inhoudt en welke effecten dit heeft op onze motoren. Hij verleent de Zündapp Veteranen Club graag toestemming om zijn ervaringen met ons te delen.
Het gehele artikel staat op zijn website.
Voor alle duidelijkheid, zijn artikel staat hier: https://www.aansorgh.com/2019/08/29/e10-ramp-of-redding/#more-747
Naschrift van Peter Ansorgh:
“Inmiddels ben ik bij GVG olie geweest (Gebroeders van Gelder in Nijmegen). Dat is de importeur van Aspen en de fabrikant van Ecomaxx. Hij wist te vertellen dat Aspen alleen geschikt is voor nieuwe of gereviseerde motoren waarin geen benzine wordt gebruikt, omdat in benzine aromaten zitten en in Aspen nauwelijks. Van aromaten zwellen rubbers en pakkingen op.
Ga je na benzine Aspen tanken, dan trekt het de aromaten uit het rubber en krimpen ze. Dan krijg je lekkages. EcoMaxx doet dat niet.
Wil je dus alleen in de winter een storage-fuel gebruiken en de rest van het jaar op benzine rijden, dan is EcoMaxx de betere keuze.
Een ander, voor jullie interessant feitje is, dat tweetaktolie en ethanol elkaar niet leuk vinden, ze mengen elk afzonderlijk wel met benzine, maar samen slecht. In dat geval ben je beter af met Ecomax tweetakt, dat is voorgemengde tweetakt alkylaatbenzine zonder ethanol. Ik heb het nu in mijn Puch MS50V van 1971 zitten, want daar rijd ik in een jaar geen tank van leeg.
Met welwillende toestemming van Peter Aansorgh, (copyrights Peter Aansorgh Producties)