Bio-ethanol en E10 benzine: het sluipende gevaar.
Nog even een korte uitleg over E10 benzine.
Om de klimaatdoelstellingen te halen, schreef het kabinet per 1 oktober 2019 de invoering van E10-benzine voor. Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie resulteren in een tot 2020 geleidelijk toenemende inzet van biobrandstoffen. De voornaamste reden voor deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen is dat dit bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
E10 is benzine waar 7,5% tot 10% bio-ethanol aan is toegevoegd.
Bio-ethanol is de chemische benaming van alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Daardoor zou E10-brandstof theoretisch beter voor het milieu moeten zijn dan reguliere Euro95, tegenwoordig ook wel E5 genoemd.
Het gebruik van E10 brandstof is echter nadelig voor onze klassieke Zündapp tweetakt motoren met carburatie en is beperkt houdbaar. E10 is maximaal 90 dagen houdbaar, met mengsmering maar 30 dagen .
Wat doet ethanol in de benzine:
- Ethanol veroudert de benzine; de ethanol toevoeging zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat. Ethanol trekt meer water aan, waardoor bij opslag en stilstand van gemiddeld drie maanden een laagje water kan ontstaan, waarin bacteriegroei mogelijk is die de brandstofleidingen verstopt. Roest in de tank is dan het resultaat.
- Sommige tank coatings kunnen van binnen loslaten of oplossen.
- Ethanol vervuilt het brandstofsysteem; ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat.
- Ethanol maakt de benzineslang poreus; door de sterke oplossende werking van ethanol kunnen benzine slangen poreus en zelfs lek raken. Ook sommige kunststof benzinefilters in de slang kunnen poreus worden.
- Ethanol tast onze gevoelige Zündapp onderdelen aan: kunststof vlotters van een Bing. Het rubberen koppelstuk van carburateur naar cilinderspruitstuk. Rubber afdichting van de vlotterkamer. Tankdop rubber. Benzinekraan filter. Luchtfilterkelk en trechter direct achter carburateur. Benzine slang van rubber of kunststof. Alle kleine kunststof afdichtingen in het brandstof systeem.
- Kurk van vlotters van oude carburateurs is ook niet Ethanol bestendig.
- Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren.
- Bio-ethanol lost ook de weekmakers in keerringen op. Met name bij de krukas. Niet bestendig zijn: natuurrubber NR en butylrubber. Wel bestendig zijn: Nitril rubber (NBR) en Viton rubber. De oplossing is daar waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
- Uit Brits onderzoek is gebleken dat een benzineauto met E10-benzine ongeveer 8 procent minder zuinig is dan wanneer er Euro95 getankt wordt. Wel stoot een auto die op E10 rijdt minder CO2-emissies uit, maar omdat het brandstofverbruik hoger is, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van een benzinemotor met E10 toch hoger dan die van een benzinemotor met Euro95 of Euro98. Dat zal met onze Zündapps in verhouding minder zijn, maar toch zal de motor meer verbruiken om dezelfde prestaties te kunnen leveren. De hoeveelheid calorische waarde en energie in E10 benzine is minder dan in normale E5 brandstof. Dit laatste is recent bevestigd door ervaringen van Zündapp rijders die op Facebook hun ervaringen hierover deelden.
De oplossing is:
om een Premium benzine zonder of weinig ethanol toevoeging te gaan tanken, zoals Shell V-power , SuperPlus 98 (tot 5% ethanol, zoals van Q8, Gulf en Texaco) , BP Ultimate 98 (tot 5% ethanol), Ecomaxx Bike Fuel 2 (reeds voorgemengd) en Alkalytsche brandstof zoals Aspen, Husqvarna etc.
Deze brandstoffen worden echter niet overal in Nederland verkocht en het is ook verstandig regelmatig te controleren of de oliemaatschappij er toch geen ethanol bij gaat voegen. Dit kan onder overheidsdwang gebeuren.
Je kunt eenvoudig zelf testen wat bio-ethanol doet met gevoelige onderdelen in je Zündapp: bij de Action verkopen ze bio-ethanol voor € 1,79 per liter. Leg hier enkele oude gevoelige onderdelen van bijvoorbeeld een carburateur in. Ethanol trekt water aan en mengt zich er mee. In het stilstaande water vindt bacteriegroei plaats en dit zorgt voor een verstopping. Ethanol tast ook de weekmakers aan in kunststoffen, zodat er vervorming en uiteindelijk lekkage optreedt. Dit is bij keerringen het geval. Niet alleen zal de keerring gaan lekken, maar het gevolg is ook minder carterdruk, welke nodig is voor goede prestaties van onze tweetakt motor.
Ethanol killer
Wat kun je doen als je toch besluit E10 te tanken. Dan kun je overwegen om een ethanol killer als toevoeging te gaan gebruiken. Check zelf de werking en informeer of het voor jouw motortype geschikt is. De ZVC heeft deze producten niet zelf getest.
Vraag uitgebreid naar de product informatie, want de Zündapp Veteranen Club accepteert geen aansprakelijkheid. Ethanol killers zijn géén mixoliën, gebruik hiernaast een goede mixolie.
- Ethanol killer EPS van Millers Oils
- VSPe Power Plus van Millers Oils
- Bardahl E10 Fuel Improver Top Oil
- Wynn’s E10 protector
- Triboron Fuel Formula
- Forté MotoPower I en II,
- Wynns E10 protector
- Tunap 173
- Ethomix
- Wepp
- Putoline E10 Fuel Fighter
- Startron Enzyme Fuel Treatment
- Liquid Moly
- 5in1 E10 Clean-Up
- Lucas Oil Safeguard Ethanol Fuel Conditioner
- STA-BIL 22264-CS Treatment with Performance Improver
- en ongetwijfeld vele andere merken
Een additief gebruiken is als een brand blussen. De werking van een ethanol killer is nog niet bewezen.
De brand voorkom je door een premium benzine te tanken zonder ethanol of met minder dan 5% ethanol.
Daarnaast zal het tanken met een van de premium benzines meer kosten efficiënt zijn.
Wil je reageren? Stuur dan je mail naar info@zundappveteranenclub.nl
bronnen:
https://www.motor.nl/
http://www.fuelsystemguide.com/
https://www.fehac.nl/
https://www.aansorgh.com/
https://autorai.nl/
https://www.ecomaxx.nl/action/news/item/1065/oplossing-voor-het-e10-probleem/
https://www.ecomaxx.nl/e10-benzine
https://www.future2green.eu/e10-benzine-hoe-zit-dat