• CENTRAL CLASSICS 2024

Bromfietskenteken Dec2017 FAQ

Laatste update 25 december 2017 20:18 uur

⦁ Ik heb ongevraagd een nieuw bromfietskenteken in card vorm ontvangen van het RDW. Hoe kan dit?

Antwoord: Dit heeft te maken met een aanpassing bij de RDW van de Datum Eerste Toelating van uw klassieke bromfiets. Met deze nieuwe DET (Datum Eerste Toelating) kan de bezitter van een klassieke bromfiets een ontheffing aanvragen voor toegang in de milieuzone’s. Ten tijde van de bromfiets schouwingen in 2005-2007 is gekozen voor een DET van 31-8-2005. Met de nieuwe DET, die ook een wens was van de klassieke bromfiets liefhebbers, kun je nu ontheffing aanvragen voor de milieuzone’s.

⦁ Gaat mij dit geld kosten?

Antwoord: Nee, deze omzetting in december 2017 is gratis.

⦁ Ik heb inderdaad de nieuwe bromfiets kentekencard in december 2017 ontvangen. Is mijn papieren kenteken nog geldig?

Antwoord: Nee, na ontvangst van de bromfiets kentekencard voor uw klassieke bromfiets, is het papier kenteken niet meer geldig. U krijgt ook binnen 5 werkdagen een nieuwe 9-cijferige tenaamstellingscode apart in een envelop toegestuurd. Als u al een bromfiets kenteken op creditcard formaat had, dan krijgt u geen nieuwe tenaamstelingscode.

⦁ Geldt dit nieuwe bromfietskenteken voor alle klassieke bromfietsen in Nederland of alleen voor klassieke bromfietsen in de omgeving van milieuzone’s?

Antwoord: Het nieuwe bromfietskenteken op creditcard formaat geldt voor alle klassieke bromfietsen in Nederland  met datum eerste toelating 31 augustus 2005.

⦁ Ik heb nog geen nieuw bromfiets kentekencard ontvangen, hoe kan dat?

Antwoord: Er moeten circa 100.000 klassieke bromfietsen gescand worden door de RDW, daarom kan dit wat langer duren.

⦁ Ik heb nog niets ontvangen. Hoe kan ik zien of mijn klassieke bromfiets ook een nieuwe kentekencard krijgt?

Antwoord: Op de website “MijnRDW” kunt u de status van uw voertuigen inzien. Hier is een DigiD code voor nodig.

⦁ Waarom hanteert de RDW voor mijn Zündapp 529-03 van 1978 nu het bouwjaar 1987?

Antwoord: De RDW hanteert nu voor het bouwjaar de einddatum van de geldigheid van de typegoedkeuring. Bijvoorbeeld typegoedkeuring A0029 van de 529-03 is van 1978. Door het bankroet van Zündapp GmbH in 1984 zal de typegoedkeuring in Nederland iets later zijn verlopen en heeft de RDW gekozen om datum 31-12-1987 als DET te hanteren voor 529 types. Dit zal voor veel Zündapp eigenaren niet juist zijn, want bijvoorbeeld mijn eigen 529 is van 1978; heeft nu een DET 31-12-1987, maar is op 1 januari 2018 wel ouder dan 30 jaar. Het doel van de RDW was om een klassieke bromfiets formeel ouder dan 30 jaar vermeld te krijgen. Vanaf 1-1-2018 is de Zündapp 529 met DET 31-12-1987 een oldtimer.

⦁ Welk bouwjaar komt er nu op het nieuwe bromfietskenteken?

Antwoord: Op het nieuwe kentekenbewijs komt een datum eerste toelating (DET) van 31-12-1967, 31-12-1973, 31-12-1977 of 31-12-1987, afhankelijk van de laatste dag van de geldigheid van die typegoedkeuringen. De oudere modellen zullen nu als bouwjaar 31-12-1967 krijgen op de nieuwe kentekencard. De meeste 517 modellen zullen een DET krijgen van 31-12-1977 en de modellen 529 gaan nu een DET krijgen van 31-12-1987.  (Er kunnen afwijkingen bij zitten).

⦁ Krijgt het laatste Zündapp model, de bouwserie 540, ook een nieuwe DET?

Antwoord: Ja, de Zündapp bouwserie 540 met model CS50, GTS50 en de KS50 die een DET hebben van 31-8-2005 krijgen nu een DET van 31-12-1987. Raadpleeg hiervoor “MijnRDW”.

⦁ Is de omzetting van de DET bij klassieke bromfietsen ook voor klassieke motoren?

Antwoord: Deze omzetting van het RDW is alleen voor klassieke bromfietsen van 30 jaar en ouder.

⦁ Nu komt er zeker ook een APK voor klassieke bromfietsen en ook wegenbelasting?

Antwoord: Nee, hier is nog helemaal niets over bekend. Wel is het handig en nuttig dat de Zundapp Veteranen Club lid gaat worden van de Fehac, die de omzetting van de klassieke bromfiets kentekens mede georganiseerd heeft.
Samen met o.a. het blad “Bromfiets” en een belangen organisatie als de Fehac, met haar enorme lobby potentieel bij de Nederlandse overheid en in Europa, kunnen we meer bereiken en een APK/wegenbelasting voor bromfietsen én motoren beter bestrijden als club of individu alleen.

⦁ Krijgt mijn geschorste brommer ook een nieuwe DET?

Volgens een medewerkster van het RDW wordt er deze week de DET van een tweede groep klassieke bromfietsen geconverteerd van 31-8-2005 naar het bouwjaar wat bij de brommer hoort. Mits de geschorste brommer voldoet aan de nieuwe DET eisen (eerste afgifte 31-8-2005 etc), krijgt hij een nieuwe DET datum.

⦁ Krijgt mijn geschorste brommer ook een nieuwe DET (2)?

Alle actieve kentekens die in de oldtimerregeling vallen, krijgen dit jaar het nieuwe kenteken pasje.
De geschorste kentekens krijgen de nieuwe pas als ze hem uit de schorsing halen en weer actief zetten.
In het register is wel de evt. aangepaste DET al zichtbaar. Zie hiervoor je voertuigen in MijnRDW.nl (Dank aan een Zundappforum lid, zie ook: http://www.zundappforum.com/index.php)

⦁ Welke bromfietsen krijgen een DET van 31-12-1973?

Bromfietsen zonder typegoedkeuring en toegelaten tot de weg vóór 1974 krijgen nu een DET van 31-12-1973. Tijdens de schouwperiode zijn er namelijk ook bromfietsen zonder typegoedkeuring geschouwd en de eigenaren hadden destijds documentatie aan het RDW getoond, dat hun brommer wel vóór 1974 was.

⦁ Welke DET krijgt het Overgangstype 517-35 G en H en 517-05 Liste C? Dit zijn bromfietsen met een 529 frame uit 1977.

De Overgangstypes (met een 529 frame) 517-35 Liste G, 517-35 Liste H en de 517-05 Liste C van 1977 krijgen een DET van 31-12-1977. Eigenlijk de enige 529 frame’s die een DET van 31-12-1977 hebben. Dit hebben Overgangstype eigenaren via Facebook gemeld. De latere 529 via deze RDW actie krijgen een DET van 31-12-1987.
Er zijn recent 529 types gekeurd door het RDW, die al wel een correct bouwjaar hebben gekregen. Dit ligt buiten deze RDW actie.

Deze FAQ over de nieuwe DET bij bromfietskentekens wordt ieder moment, indien nodig, geactualiseerd.

Aanvulling graag naar info@zundappveteranenclub.nl

Rob 2891