Uit de Fehac Nieuwsbrief:
Voor voertuigeigenaren een nachtmerrie: eindelijk is de restauratie klaar maar de RDW geeft geen kenteken omdat de identiteit van het voertuig twijfelachtig is.
Motorfietsen vaak de klos
Motoren zijn veel vaker dan auto’s niet op de schroothoop beland. Een motorfiets zet je nu eenmaal wat makkelijker weg in een oude schuur dan een auto, laat staan een vrachtwagen. Jaren later komt er dan een onooglijke roestig vehikel tevoorschijn. Maar de ware liefhebber kijkt daar doorheen en restaureert de motor dan weer in oude luister.
Vaak zijn de papieren incompleet, de motor ligt er los bij en het framenummer is niet meer leesbaar. De fabriek bestaat er al lang niet meer en er zijn geen archiefgegevens. Advies is dan: vooral van afblijven. Niet aankomen tot de RDW een vooronderzoek naar de identiteit heeft gedaan.
Dat doet de RDW vooral ook vóórdat de restauratie is begonnen en dat kan zelfs bij de mensen thuis. Dan is de motorfiets nog in zijn oorspronkelijke staat en is er niet aan geprutst en is er dus ook niets verprutst.
Veel ervaring met vooronderzoek
Bij de FEHAC komen veel van de problemen terecht, die voertuigeigenaren hebben met het krijgen van een kenteken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt in de praktijk voor. Muizen die de papieren hebben opgegeten, dezelfde framenummers die op meer voertuigen voorkomen, losse typeplaatjes, framenummer en motornummer horen niet bij elkaar. De RDW houdt dan eerst een zogenoemd ‘vooronderzoek’ á € 42. Maar het is wel zaak goed voorbereid te zijn als dat vooronderzoek plaats vindt en u niet met de mond vol tanden staat als bijvoorbeeld gevraagd wordt wat het bouwjaar is. Al jaren geeft de FEHAC op verzoek een ‘bouwjaarverklaring’ af en de praktijk leert dat het vooral motorfietseigenaren zijn die van deze dienst gebruik maken.
FEHAC document ondersteuning voertuig identificatie DOVI
Het bouwjaar vaststellen is maar een stukje van de identificatie. Er wordt nu door de FEHAC begonnen met een uitgebreidere dienstverlening: DOVI en die mooie afkorting staat voor document ondersteuning voertuig identificatie.
Dat houdt in dat na onderzoek door specialisten een document met daarin een duidelijk advies wordt afgegeven over de identiteit van het voertuig. Er wordt met motorfietsen begonnen omdat daar in de praktijk het vaakst problemen mee zijn, maar de identiteit van een auto vaststellen doen deze specialisten net zo goed.
Met dat advies in de hand komt de voertuigeigenaar goed voorbereid naar het vooronderzoek door de RDW en naar de kentekenkeuring. Deze dienstverlening kost een lid van een FEHAC-club € 25 en voor een niet-lid € 100. Dus: eerst DOVI, dan vooronderzoek door de RDW en na dit alles pas restaureren.
Er is dus hulp voorhanden om de identiteit vooraf al vast te stellen.
Een DOVI kunt u aanvragen via secretariaat@fehac.nl