• Brommers Kieken Steenderen 2024

Bandendruk

Omdat we bij het rijden met onze Zündapps slechts via enkele vierkante centimeters rubber in contact staan met moeder aarde, is het belangrijk dat dat contact zo sterk mogelijk is. Eén van de factoren die daarbij een belangrijke rol speelt is de bandendruk.

Een band bestaat voornamelijk uit koordlagen en rubber. Die koord is in praktijk eerder een soort kunststof en zorgt vooral voor de stevigheid en het draagvermogen van de band. Een ‘stevige’ band (meerdere of stuggere koordlagen) beweegt niet teveel heen en weer ten opzichte van de velg wat het gevoel en de stuurprecisie ten goede komt. Een ‘zachte’ band daarentegen is comfortabeler voor de berijder(s). Toch heeft de druk van de lucht in de band ook nog een enorme invloed.
Wanneer namelijk, de druk in de band te laag is dan wordt deze ter hoogte van het contactoppervlak met de weg, ingedrukt. Dit heeft een bepaalde vervorming tot gevolg. Zolang we niet rijden heeft dit weinig gevolgen, maar eens de band in beweging verplaatst deze vervorming zich. Door het constant ‘masseren’ van de band wordt er warmte ontwikkeld. En die warmte (energie) komt niet zomaar uit het niets. Ze komt uit uw Zündappblok!
Bovendien wordt de band zachtjesaan kapot ‘gemasseerd’. Hoeveel warmte er kan geproduceerd worden zie je soms naast de snelweg wanneer weer eens een lege of onvoldoende opgepompte band van een aanhangwagen of caravan vuur heeft gevat.

Na het voorgaande zou je dus kunnen besluiten om de band dan maar keihard op te pompen. Fout! Ten eerste zal er van comfort geen sprake meer zijn en ten tweede gaat de band zo bol staan dat het contact met het wegdek te klein wordt en het stuurgedrag en de grip negatief beïnvloed wordt, wat zware gevolgen kan hebben bij het nemen van een bocht of het maken van een noodstop.

Hoe hoog moet de bandendruk dan wel zijn? Het instructieboekje van brommer of motor beveelt meestal een bepaald merk en/of type van band aan met de daarbij horende bandendrukken welke zijn vastgelegd na veel testen en proefondervindelijk vaststellen. Toch kan door omstandigheden van deze drukken enigszins afgeweken worden bijvoorbeeld als je een duo af zware last moet vervoeren.

Bandenspanning tabel

Omdat in technische gegevens of op banden nogal wat verschillende drukeenheden worden vermeld hebben we hierbij een vergelijkingstabel afgedrukt waarin de belangrijkste grootheden met elkaar vergeleken worden. Een druk is een kracht uitgeoefend op een oppervlakte.
Bij de ‘bar’ wordt daarvoor gerekend met de Newton terwijl de ‘atmosfeer’ uitgaat van de kilogram. De beide grootheden liggen dicht bij elkaar en de verschillen zijn in praktijk verwaarloosbaar. PSI (‘Pounds/Square Inch’ of in het Nederlands: Ponden per vierkante duim) is net het zelfde als ‘lbs’ (de afkorting van ‘libra’s’) of simpelweg ‘ponden’.
De kilopascale wordt uitgedrukt in Newton per mm² vermenigvuldigd met een factor 1000.
Tot slot nog even vermelden dat de bandendruk best wordt gemeten wanneer de banden koud zijn.


Toevoeging Rob op 15 augustus 2023:

Bandenspanning van de moderne buitenbanden:

  • Voorband: 2,1-2,3 bar
  • Achterband: 2,3-2,5 bar
  • Op ritten naar het buitenland met bagage en mijn 94 kg had ik vaak circa 2,8 bar in de banden. In Duitsland kun je wat sneller rijden en langer achtereen.

Het rubber van de band is gevoelig voor UV licht en kan hierdoor verouderen. Rubber is niet voor eeuwig.
Dit kan je zien aan een onregelmatige zijkant/wang en een gebarsten loopvlak.
De band is dan onveilig geworden voor het gebruik onder onze oldtimers
Je hebt contact verlies met de weg, omdat de band droog en hard/taai is.
Wij raden je dan aan om een nieuwe buitenband aan te schaffen.
Wees niet eigenwijs om perse op de “originele” band te willen blijven rijden. Die zal een keer scheuren en dan ben je verder van huis. Dus: Veiligheid voor alles.


B0148