Tijdens de laatste Giessenlanden tocht in Giessenburg liep ik tegen de fraaie blauwe Zündapp 517 van Lennard op. Er viel mij direct een bijzonderheid op aan zijn 517; er liep geen bekend kabeltje naar de koppelingshevel, maar de koppeling werd hydraulisch bediend!
Zündapp liefhebber Lennard woont in Hardinxveld en ik vroeg hem iets te schrijven over de totstandkoming van zijn bijzondere koppeling.
Lennard schrijft:
“Ik vond mijn Zündapp 517-05 Liste 9, een “Rotterdammertje”, in de garage van iemand wiens nalatenschap ik mocht taxeren. Er waren geen erfgenamen en ik kon in overleg de bromfiets kopen.
Het was 2008 en er zat nog een verzekeringsplaatje op uit 1986. Er was 22 jaar niet mee gereden en de bromfiets zat dik onder het vuil en vet.
Er zat een ronde 4-bak onder met een 70cc Supertherm en een 19 Bing. Het blok lekte en ik wilde toen graag een vierkante 5-bak zoals ze in de jaren ’80 rondreden. Ik vond er een op Marktplaats.
De koppeling slipte en de verkoper heeft er toen zwaardere veren ingezet. De koppeling slipte niet meer maar ging wel zwaar.
Als ik een rit maakte van meer dan 20 km kreeg ik last van mijn linker pols en kon ik op den duur niet meer ontkoppelen.
Het moest toch anders kunnen, dacht ik.
Op de website van Zunflappie had ik gezien hoe Eddy E. een hydraulische koppeling wilde maken in een 314 blok. Ik wou dat ook, maar in een 284 blok kon ik dat niet maken. Ik durfde het blok niet open te maken en ik wilde een koppeling die op elk blok zou kunnen worden gezet.
Ik bedacht dat een koppelingscilinder de hevel van het blok zou kunnen wegduwen. Dit was het eerste probeersel.
Op Marktplaats vond ik er een van een Fiat X1-9. Hij was nog nieuw.
Ik heb een hydrauliek slang op maat laten maken, want de banjo aan de cilinder is groter dan aan de kant van de hendel.
Verder vond ik twee gelijke hydrauliek hendels, voor de voorrem schijven en de koppeling. Dat staat mooier als ze eender zijn.
Het was wel een uitdaging om die cilinder ergens aan vast te maken. Ik maakte een steun voor de koppelingscilinder.
Die kwam uit een T-profiel van aluminium.
Met de slijptol heb ik hem op maat gemaakt. Deze steun was alleen veel te slap. Later heb ik er een gemaakt van 6mm dik rvs.
De steun zit nu vast op lange draadeinden.
De voorste zit onder de cilinder, waar de blokbeugel mee vast zit. De achterste zit op de plaats van de bovenste blokbevestiging onder de luchtfilterbuis.
De gaffel, die de koppelingshevel bedient, komt uit de zeilwereld waar ze worden gebruikt om lijnen te spannen.
De koppelingshevel zelf heb ik vervangen door een versnellingspookje van een KS80.
Hiervan heb ik alleen het deel gebruikt dat op de schakelas zit. De gaffel is verstelbaar zodat ik de koppeling kan afstellen.
Het koppelen gaat nu lichter. Ik heb helemaal geen last meer van mijn linker pols bij lange ritten. De koppeling is goed te doseren.
Ik rijd er nu een jaar of 5 mee en ik hoef hem niet na te stellen.”