• CENTRAL CLASSICS 2024

IJsselmeer 2010 50cc

Zaterdag 21 augustus jongstleden is voor het vierde achtereenvolgende jaar de Monsterrit rond het IJsselmeer verreden. Gelijk onze eerder dit jaar verreden Noord-Holland rit hadden wij als organisatie van de altijd gastvrije familie Bos te Opperdoes, waar de heer en zoon des huizes notoire Zündapp-mannen zijn, ook voor onze Monsterrit het groene licht gekregen om van hun terrein af te mogen starten. Nou, dat heeft men geweten ! Overeenkomstig afspraak verzamelde de organisatie bestaande uit Jaap Rentenaar, Ron Beintema namens de ZVC en de schrijver van dit stukje zich rond 07.30 uur op de startlocatie te Opperdoes. Ook de begeleiding in de vorm van de Kezen Langedijk en Jong waren reeds aanwezig en had de vrouw des huizes reeds in ruime mate voor o.a. koffie gezorgd. Dit ging er wel in op dit tijdstip van de dag en duurde het niet lang tot ook de eerste deelnemers op de vers gezette koffielucht afkwamen.

Tussen 07.45 uur en 08.30 uur was het op dit vroege uur zowat spitsuur doordat nagenoeg alle deelnemers zich kwamen melden. Ron had de taak van verkeersregelaar op zich genomen want met name vanuit het Zuid-Hollandse kwamen een groot aantal deelnemers met auto’s met aanhanger waarop een of meerdere brom- en/of motorfietsen. Tevens hadden een groep deelnemers die zeer regelmatig op het Zündapp-forum van zich laten horen vanuit Rotterdam en Den Haag en omgeving laten weten bij mooi weer op de motorfiets naar Opperdoes te komen. Dat is op zich al het predicaat Monsterrit waard maar hebben deze bikkels woord gehouden en kwam men zich rond 08.00 uur present melden.

Ook zij hadden werkelijke prachtige machines en trokken met hun KS 50, KS 80, KS 100 en KS 125 veel bekijks op de weg naar Opperdoes en op de startlocatie. Na het bekende koppen tellen, iedere organisatie wil immers uit veiligheids oogpunt weten hoeveel deelnemers er met de georganiseerde rit meerijden, kwamen wij op 51 deelnemers op de bromfiets en 19 op de motor.

Na het gebruikelijke welkomst woordje werden rond 08.40 uur de bromfietsen gestart en werd onder leiding van twee voor- en twee achterrijders, duidelijk herkenbaar aan hun fluo-hesjes, koers gezet naar de eerste stop te Den Oever dat na een onvoorziene wegafzetting met een extra aantal kilometers omrijden rond 09.30 uur werd bereikt.  Zoals afgesproken werd door de voorrijders een teken gegeven als de deelnemers even de “benen konden strekken” en daar werd tussen Medemblik en Den Oever flink gebruik van gemaakt. Het gas ging bij een aantal even flink op en wachtte men de “standaardklasse” bij de wegafzetting keurig op.

Jaap reed met de snelle dames en heren mee en kon hen, ondanks dat hij “standaard” reed, verbazingwekkend goed bijhouden ( ). In Den Oever aangekomen werd een gebroken koppelingskabel in recordtijd vervangen en kwamen de sigaren en sigaretten tevoorschijn. De bezemwagen, deze keer bemand door Jan en good-old Piet Lakeman uit Blokker, voegde zich ook bij de bromfietsen en werden er in minder dan geen tijd in de reeds open zijnde visafslag in de Oeverse haven broodjes verse (Ierse zee) paling en dergelijke gekocht. Dat fietst er altijd wel in, helemaal nu omdat velen reeds rond 06.00 uur van huis waren gegaan die ochtend. Omstreeks 10.00 uur werd door Jaap het sein van vertrekken gegeven en zette het hele spul via de bekende Afsluitdijk koers richting Friesland. Ook nu kon na het sein van de voorrijders op plekken waar dat even kon het gas er goed op. Dat ging voor zowel brom- en motorfietsen uitstekend omdat we de westenwind pal in de rug hadden.
Na iets meer dan een halfuurtje was de Afsluitdijk onder de wielen van onze bromfietsen weggereden en was het verzamelen bij het AC restaurant in Friese Zurich (niet te verwisselen met haar Zwitserse naamgemeente). Nadat de laatste deelnemers binnen waren werd koers gezet naar Harlingen. In een tempo van rond de 45 km/u reden onze bromfietsen prettig over de lokale fietspaden en, waar dat mocht, over de wegen.
In Harlingen werd alleen even voor een openstaande brug gewacht en reden wij in colonne met veel bekijks door naar de plaatsen Sexbierum en Pietersburum. Rond 11.15 uur werd Tzummarum bereikt waar wij als organisatie bij het voorrijden van deze rit waren gestopt bij een prachtig gerestaureerd spoorwegstation. Niet ver daar vandaan werd even gestopt omdat de snelheid er ongemerkt toch even in was gekomen bij de eerste twintig deelnemers. Na vijf minuten was de hele groep bromfietsen weer compleet en doemde er tegelijkertijd vanuit de verte bekende silhouetten op die leken op onze reisgenoten die op de motor meereden. Ook zij stopten even en zetten wij kort daarna op de bromfietsen koers naar St. Annaparochie waar wij met de uitbaters van cafetaria De Kaai hadden afgesproken om rond het middaguur even aan te schuiven voor wat vettigheid.

Deze Boy Bensdorp van Friesland kwam al direct na onze komst hand- en voeten te kort en was met zijn in de haast opgeroepen helpers druk in de weer om onze hongerige magen met slaatjes, frikadellenspeciaal en andere, zeker niet cholesterol verlagende, zaken te vullen. Ook de groep motorfietsen onder leiding van Ron kwam er even na 12.00 uur bij en was het spul voor bijna een uur weer compleet. Er werd flink geschranst en gedronken en was het in dit ’s winters uitgestorven plaatsje goed toeven.
Rond 13.00 uur werden de bromfietsen gestart, kort daarna gevolgd door de motoren. Met een vaartje van bijna 50km/u reden wij vervolgens richting Stiens om vandaar koers te zetten naar Beetgum en het aangrenzende Beetgummermolen.
Zoals door Ron in een posting op het Zündapp-forum gememoreerd reden wij in een tijdsbestek van bijna twee uur door een aantal piepkleine plaatsjes in het noordwestelijk deel van Friesland waar wij nog nooit eerder van hadden gehoord. Easterlittens, Huns, Baard, Blauwhuis, Reahûs etc etc. Tijdens een stop in Baard, waar binnen de groep bromfietsen een deelnemer op Honda uitviel en wij de komst van de bezemwagen afwachtte, was jaarmarkt.
Bij het in de parkeerstand zetten van onze bromfietsen kwamen in minder dan geen tijd allerlei nieuwsgierigen op ons af en had o.a. de koopman in Friese klompen achter zijn stal vandaag en begon een heel verhaal in voor ons nagenoeg onverstaanbaar Fries. Toen deze doorhad dat onze herkomst niet in Friese bodem geworteld was maar onder andere in Noord- en Zuid-Holland, Urk, Marknesse en de Veluwe begon hij op prachtig Hollandse toon met een zeer groot Fries randje te verhalen over een Puch M 50 Racing waar hij in zijn jeugd eens een personenauto mee had aangetrokken. En er reed toevallig een deelnemer op een Puch M 50 mee dus die waren voor de tien minuten die de stop nog duurde even een stel goede gesprekspartners. Het is beslist plezierig dat een onverwachte stop ook een dergelijke ontmoeting in zich heeft.
Contact met mensen is gewoon onmisbaar en dat is ook deze rit weer gebleken. Het plaatsje Baard heeft, hoe klein het ook moge zijn, wel mooi even de oudste huiskamerkroeg binnen haar gemeentegrenzen.
En Ton, alias Caddy, had wel trek een koud biertje dus die ging even zijn bestelling plaatsen in dat kroegje. Even later werden onze bromfietsen weer gestart en zetten wij koers naar het zo’n twintig kilometer verder liggende plaatsje Blauwhuis.(Blauhûs op z’n Fries). Wat wij bij binnenkomst van dit plaatsje voorgeschoteld kregen was beslist uniek. Er was kennelijk feestweek of iets dergelijks want de vroede vaderen van deze leuke gemeente hadden naast het oude Heerenlogement en feestzaal “ it Freonskip” (de vriendschap) aldaar echt eens gek gedaan door een schiettent neer te zetten en een zweefmolen voor de kinderen.
Verder was er zoals te doen gebruikelijk in dit plaatsje helemaal niks maar hing er wel een zeer sterke alcohollucht dat werd verspreid door in het Fries mompelende puisterige jongelui die half ontkleed en in beslist kennelijke staat door de drie straten van dit plaatsje zwabberden. Velen hadden door groene waterverf gemarkeerde gezichten wat voor een van onze Haagse vrienden weer aanleiding was op te merken dat ze in dit gat met bomen vrijden. Hij had met deze opmerking wederom de lachers op de hand. Na even telefonisch contact te hebben gezocht met Ron Beintema, die met de motorgroep in Sneek was aangekomen, werd een ontmoeting geregeld in Makkum. De bromfietsen waren daar rond 16.30 uur aangekomen en werd onder andere de lokale ijsverkoper op een goede dagopbrengst getrakteerd. Ons tegoed doende aan ijs en andere fijne zaken die de stofwisseling prikkelen kwamen de motoren ook aanzitten en viel het ons op dat er zich plotseling wel erg veel oosterburen op het marktplein te Makkum ophielden. Deze maakten veel foto’s en stond er een “ietwat” corpulente bierkenner zelfs uitgebreid te filmen. Wel begrijpelijk natuurlijk want wij reden voornamelijk op Duitsch fabricaat. Het was tot dat moment nog steeds droog gebleven, maar pakte er toch wat wolken samen en werd door de organisatie besloten om rond 17.00 uur in te gaan rukken.

Door het starten van zo’n zeventig tweetakt motoren veranderde Makkum gelijk onze voorgaande Monsterritten in een rookhol die zijn gelijke niet kent en werd er koers gezet naar de Afsluitdijk. Daar aangekomen werd het al snel duidelijk dat de windrichting, die ons op de heenreis zo gunstig gezind was, pal tegen was. Een groot aantal deelnemers uit de standaardklasse had enige moeite om op snelheid te komen en waren een aantal anderen weer zo vriendelijk deze uit de wind te houden door voor hen te gaan rijden. Dat pakte goed uit maar duurde het toch nog een uur voordat Den Oever weer werd bereikt. Daar werd keurig gewacht tot de “sluitposten” binnen waren en werd voor de epiloog van deze Monsterrit koers gezet naar de finish in Opperdoes. Behoudens een geval van benzine-pech verliep het stuk Den Oever – Opperdoes probleemloos en was er bij aankomst op de finishplek voor iedereen een kopje koffie. Behoudens twee uitvallers op de motor ( Richard met zijn KS125 “Touring” en Ton met zijn KS 80/175) en een bromfietsende deelnemer op Honda waren er geen noemenswaardige pechgevallen van betekenis deze dag.

Geweldig dat iedereen de oproep om het materieel waarop men deelnam in goede conditie te brengen/houden heeft opgevolgd. Het is mede hierom dat wij als organisatie hebben vastgesteld dat de Monsterrit rond het IJsselmeer van 2010 de geschiedenis ingaat als de succesvolste.
Tevens willen wij onze uitdrukkelijke dank uitspreken aan het adres van de familie Bos te Opperdoes, aan Jan en Piet die de bezemwagen hebben bemand en aan de Kezen Langedijk en Jong voor hun hulp bij het begeleiden van de bromfietsen.
En natuurlijk, last but not least, allen die met onze Monsterrit hebben meegereden.

Groet

Ron Beintema (begeleider motoren) namens de Zündapp Veteranenclub
Jaap Rentenaar en Hans Siebgens (begeleiders bromfietsen) namens Zündappclub Noord-Holland.