• CENTRAL CLASSICS 2024

Massink

In onze reeks ‘op bezoek bij’, waarin we een indruk willen geven van wat de verschillende adverteerders van Zündapp onderdelen binnen onze club hebben te bieden, zijn we ditmaal bij de firma Massink uit Toldijk.

Tot wat een gepassioneerde bromfietshobby kan leiden kunt u op de achterzijde van ons clubblad met eigen ogen zien.
Gert-Jan Massink was in z’n jeugd een echte bromfietssleutelaar. De hobby liep zodanig uit de hand dat Gert-Jan in 1979 besloot om er zijn beroep van te maken. In een pand in Steenderen kocht en verkocht hij allerlei soorten bromfietsen en stond ook in voor de vakkundige herstelling ervan.
In 1981 werd hij officieel dealer van de kwaliteitsmerken Kreidler en Zündapp. Iets later verdween Kreidler van de markt waardoor Gert-Jan zich begon te specialiseren in Zündapp.

Na het failliet van Zündapp in 1984 werd de onderdelenvoorziening een groot probleem. Om de klanten te kunnen blijven helpen ging hij dus intensief op zoek naar onderdelen. Het Zündapp wereldje is echter klein en zo kwam Gert-Jan op z’n speurtochten in contact met Randy Snell (Bill) die vele dealers en voormalige medewerkers van de fabriek kende. Randy kocht echt over de hele wereld kleine en grote partijen onderdelen die allemaal in het magazijn van Massink verdwenen.

Zo ook het originele Zündapp magazijn uit Duitsland. Het uitzoeken, inventariseren en sorteren van die spullen was een uitermate tijdrovend karwei. Gelukkig kwam Jos Kemperink wekelijks als klant over de vloer en had, buiten zijn normale beroepsbezigheden best wat vrije tijd over om een handje toe te steken. Al vlug werkte Jos niet één dag maar verschillende dagen en nu zelfs voltijds als vaste medewerker voor Massink.

Jos en Randy kregen als rasechte liefhebbers de vrije hand in het uitbouwen van de Zündapp afdeling. Gert-Jan moest immers de nieuwe moderne bromfietszaak in Toldijk leiden welke de heersende trend in bromfietsland bleef volgen.
De Zündapp afdeling kreeg ook een plaatsje in het nieuwe grote pand in Toldijk, waardoor men er nu niet alleen terecht kan voor Zündapp onderdelen maar ook voor helmen, motorkleding, olie, enzovoort.

Een zeer belangrijke dag voor Jos en Randy was de  7e Januari 1998,  want toen kochten ze immers het uiterst waardevolle Zündapp archief uit München. Randy en Jos konden vanaf dan gebruik maken van de originele Zündapp tekeningen voor het laten maken van onderdelen.
Niet alleen gebeurt dit dikwijls door de originele fabrikant, waar Zündapp ook te rade ging, maar met de originele mallen en dezelfde kwaliteitsvolle materialen. Op dit ogenblik is zoiets economisch niet meer verantwoord en zijn de aantallen dus een stuk lager wat uiteraard zijn invloed heeft op de prijs. Bovendien is het in de moderne wegwerpmaatschappij haast onbetaalbaar geworden om nog echt kwaliteitsspul te maken.

Toch nemen Jos en Randy pas genoegen met absolute topkwaliteit. ‘Zündapp liefhebbers zijn een ras apart’ verklaart Jos, ‘ze zijn topkwaliteit gewend en verwachten van ons dat we dat ook leveren’.
‘Als een bepaald origineel onderdeel is uitgeput dan laten we dat nu volgens het oorspronkelijke en degelijke recept opnieuw vervaardigen’.

‘Dikwijls kunnen we de klant zelfs nog laten kiezen tussen origineel en imitatie’.

‘Toch valt de prijs meestal nog mee’ legt Jos uit. ‘Neem nu bijvoorbeeld een nieuwe buddy voor een diktank, die verkopen we voor amper 85 Euro, ….. als je dan weet wat een buddy voor zo’n moderne scooter vliegende schotel kost’!

De Zündapp shop is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 09:00 tot 19:00 en op de zaterdagen van 09:00 tot 16:00.

De rest van de dagen is Jos bezig met sorteren, inventariseren van onderdelen, contacten leggen met leveranciers e.d. Ook worden er pakketten verzendklaar gemaakt om over de hele wereld te worden verzonden. ‘Helaas kunnen we enkel het moderne spul uit de fabriek in München leveren’ voegt Jos er nog aan toe. ‘Van de oudere producten uit Nürnberg zijn we minder op de hoogte en hebben we ook weinig onderdelen’.

‘Toch kunnen we klanten soms verder helpen door de contacten die we in het wereldje hebben’. Op m’n vraag of ze ook Zündapp’s restaureren of aan motorrevisie doen wordt negatief geantwoord. ‘Als het wat rustiger is in de werkplaats (meestal ‘s winters) dan kunnen we wel eens een blok reviseren, maar dat is erg tijdrovend, omdat we dat echt volgens de Zündapp regels der kunst doen’.
‘Wel hebben we de belangrijkste onderdelen- en werkplaatshandboeken laten herdrukken, leveren we allerlei Zündapp naslagwerken en kunnen we af en toe leuke Zündapp gadgets aanbieden’.
‘Ook tweedehands Zündapp’s hebben we meestal wel in de aanbieding staan’.

In de zaak kunnen klanten kunnen rustig met elkaar een praatje maken, zittend in een knusse tuinset tussen de Zündapps, gezellig! Het valt ook op dat, telkens wanneer een klant naar een onderdeel vraagt, Jos iedere keer opnieuw het onderdeelnummer zomaar uit het hoofd kent. Over een fanatieke Zündapp kenner gesproken!

Voor vragen over onderdelen kunt u contact opnemen met Massink Zündapp.
Wij staan u graag telefonisch te woord op dinsdagmiddag (tussen 13:00 en 17:00 uur), op vrijdag (tussen 9:00 en 19:00 uur) en op zaterdag (tussen 9:00 en 16:00 uur).

Contact & Openingstijden

Massink Scooters en Bromfietsen
Zutphen-Emmerikseweg 33b
7227 DG Toldijk

0575 452 114
info@massink.nl

Massink is gevestigd in Toldijk aan de N314 tussen Zutphen en Doetinchem.

Openingstijden                                    
Maandag: gesloten
Dinsdag: 09:00 – 18:00 uur
Woensdag: 09:00 – 18:00 uur
Donderdag: 09:00 – 18:00 uur
Vrijdag: 09:00 – 18:00 uur
Zaterdag: 09:00 – 16:00 uur