Wanneer het motorblok opengemaakt wordt, of wanneer bijvoorbeeld de cilinder afgenomen wordt, is het mogelijk dat nieuwe pakkingen geplaatst moeten worden. Er bestaan meerdere soorten pakkingen:
- Pakkingen van papier
- Pakkingen van vloestof (een vloeibare pakking)
- Pakkingen van speciaal pakkingpapier / pakkingmateriaal
- Pakkingen van metaal (koper / alumininium)
- Pakkingen van temperatuurvast koord (vroeger asbestkoord, tegenwoordig haard koord met asbestvervanger)
Vaak is het verstandig om het type pakking te gebruiken dat origineel door de fabriek gebruikt werd. Let wel, dit is het geval wanneer je een originele setup hebt. In het algemeen geldt:
- Carterhelften: vloeibare pakking, papieren pakking of speciaal pakking papier
- Cilindervoet: papier / speciaal pakking materiaal
- Cilinderkop: speciaal pakking papier / metaal / speciaal pakking papier met een ingestanste metalen rand
- Spruitstuk op cilinder: papier / speciaal pakking materiaal
- Uitlaat: niets (meeste bromfietsmodellen); eventueel fire gum (als de uitlaat maar niet dicht wil), koper ringen (motorfietsen), haardkoord (soort van touw met asbestvervangend materiaal dat onderin een inzetstuk in de cilinder gaat zoals bij de Bella)
- Olieaflaatschroef: aluminium ring
- Benzinekraan: fiber ring / rubber ring tussen kraan en tank + kurk schijf of rubber schijf in de kraan
- Carterhelften: Er is altijd een minimale en maximale speling voorgeschreven voor de draaiende delen in de motor (meestal tussen de 0.1 en 0.2mm). Vervang je een vloeibare pakking door een papieren pakking, dan is er veel te veel speling in het blok (alles gaat rammelen); andersom zal een blok dat een papieren pakking had vast kunnen lopen bij een vloeibare pakking. De onderdelen moeten dus opnieuw ingemeten worden wanneer een ander type pakking gebruikt wordt.
- Cilindervoet: een te dikke pakking kan leiden tot een lagere compressieverhouden ÉN verkeerde stuurdtijden van de cilinder (de spoelkanalen in de cilinder worden immers niet meer op dezelfde tijd geöpend en gesloten)
- Cilinderkop: een dikke koppakking leidt tot een lagere compressieverhouding en dus minder vermogen. Een te dunne pakking kan leiden tot een te grote compressieverhouding wat de motor niet aan kan.
- Spruitstuk: hier is de dikte van de pakking vaak iets minder belangrijk. Let op: een spruitstuk pakking werkt ook als warmte isolator. Bij een te grote warmteoverdracht van cilinder naar carburateur kan de de benzine ‘uit de carburateur koken’. Daarom hebben sommige Bella modellen bijvoorbeeld een speciale bus gemaakt van Pertinax.
- Uitlaat: hier moet de dikte van de pakking zo zijn dat bijvoorbeeld een uitlaat moer nog wel aangedraaid kan worden (bv de oudere DB modellen)
- Benzinekraan: de kruk / rubber schijf in de kraan moet van de juiste dikte zijn; bij een te dunne schijf lekte de kraan en bij een te dikke schijf kan de kraan niet goed dicht gemaakt worden.
Vloeibare pakking
Vloeibare pakking wordt meestal toegepast tussen de carterdelen. Hierbij is het belangrijk om de vloeibare pakking niet te dik aan te brengen (anders stulpt de pakking in het blok uit en kan voor vervuiling zorgen). Merken die veel gebruikt worden zijn Dirko HT en Curil T2.