Verre reizen op een Zündapp komen we de laatste jaren wel eens tegen. Joop de Jong uit Wassenaar vertrok in 1964 met zijn nieuw aangeschafte Zündapp 515 richting Italië. Maar daar bleef het niet bij. Joop reisde jaarlijks met zijn Zündapp 515 kris-kras door Europa.
In zijn knusse woonkamer in het Gelderse Duiven, waar Joop tegenwoordig woont, vertelt mijn dorpsgenoot over zijn reisverhalen in de “sixties” op de brommer.
Het is zomer 1963 als de 17-jarige Joop de Jong met zijn fiets van Wassenaar naar de camping van zijn ouders rijdt in het Zuid-Limburgse Epen. Eenmaal in Zuid-Limburg heeft hij de smaak van de langere toertochten al te pakken als op een dag plots een Volkswagen Kever zijn pad kruist; een aanrijding volgt en Joop vliegt over het ronde dak van de Kever heen. Gelukkig hield hij hier geen letsel aan over, maar zijn fiets was niet meer bruikbaar. Om zijn leefwereld te vergroten, dacht Joop na over de aanschaf van een bromfiets, maar welke?
Zijn oom Wim, die op een Sparta motorfiets reed, adviseerde Joop om een Zündapp te kopen. “Die Zündapps zijn degelijker en vooral in de wielen zitten sterkere spaken” zei hij.
Na zijn uitspraak: “wil je hard rijden, dan neem je een Kreidler; wil je verder rijden, dan neem je een Zündapp” besloot Joop een Zündapp 515 aan te schaffen bij dealer Ben de Geest aan de Narmstraat in Leiden .
Een jaar later, in 1964, gingen Joop’s ouders weer naar de vertrouwde camping Cottessen bij Epen. Joop reed er op de Zündapp naar toe en na enkele dagen was hij alweer uitgekeken op het Limburgse landschap. Hij zei zijn ouders gedag en vertrok uit Epen voor een rit van enkele dagen langs de Rijn.
De kilometers vlogen met maximaal 45 km p/u probleemloos onder de wielen van de brommer door en voordat hij het wist reed hij via Stuttgart en Ulm naar Memmingen in zuid-Duitsland. Op een camping in de buurt zag hij voor het eerst de besneeuwde toppen van de Alpen en dat moest Joop van dichtbij zien. De rit door de Alpen was een belevenis voor een Hollandse jongen van 18 en na enkele dagen door zuid-Tirol arriveerde hij in het Italiaanse Milaan. Vanaf de camping stuurde hij een ansichtkaart naar zijn ouders in Epen.
Zoals de foto’s laten zien heeft Joop vele Alpenwegen bereden. Op de camping in Milaan adviseerden Nederlandse vakantiegangers Joop om voor de terugreis de trein door de Sint-Gotthard te nemen. Joop legde dit advies naast zich neer en vertrok op zijn Zündapp om de bakstenen weg over de Sint-Gotthard te nemen.
Via deze hobbelige oude klinkerweg bereikte de Zündapp 515 zonder veel moeite de top van de Sint-Gotthard op 2.100 meter. Door af en toe gas bij te geven in de afdaling bleef de motor goed gekoeld en gesmeerd. Heelhuids kwam hij weer beneden.
Langs de Rijn rijdend kwam was Joop weer op weg naar Nederland. Op een ochtend hadden zijn ouders de kaart van Joop uit Milaan ontvangen en uitgerekend die zelfde middag kwam Joop terug op de camping. Zijn ouders konden niet geloven dat hij in Milaan was geweest, maar de kaart bewees de reis van Joop.
In 1965 besloot Joop om richting Spanje te rijden, Barcelona was het einddoel. De “515” was inmiddels wat sneller gemaakt door zijn dealer in Leiden en zo reed Joop met een snelheid van ruim 60 km/u in twee dagen door stromende regen vanaf Wassenaar naar Parijs. In die tijd waren de Route Nationales nog relatief rustig en via de RN20 ging het over Limoges en Toulouse naar de Pyreneeën. Hij reed over de Col du Puymorens naar Spanje, waar Joop aan de voet van de Mont Juich in Barcelona zijn tentje opsloeg. Aan het strand stond hij tussen twee Nederlandse families die zo onder de indruk waren van zijn brommerreis, dat hij al die tijd met hun kon mee-eten.
Na een paar dagen ging Joop weer op huis aan. De thuisreis ging nu langs de Middellandse Zee via Monaco, Pisa en Rome. Een tegenvaller was een vastloper en een defect pistonpenlager bij Siena. Met geen motorwinkel in de buurt bleek er een Italiaan te vinden die lagers kon draaien op de draaibank en zo werd het lager weer enigszins hersteld.
Met een aangepast tempo om de motor te sparen kon Joop zonder verdere kleerscheuren via Florence, Venetië, Wenen en Innsbrück weer thuiskomen.
In 1967 stond Scandinavië op het programma. Op mijn vraag aan Joop wat hem zo boeide in deze landen, antwoordde Joop dat de natuur en de uitgestrektheid in Noorwegen en Zweden hem aantrok. Het was 1967 en bij panne kwam je zo maar weken stil te staan voordat je weer kon worden opgehaald..
Maar waar hebben we het over; hij reed immers op een betrouwbare Zündapp.
Inmiddels zat Joop in militaire dienst en kon hij maar maximaal 3 weken weg. Bij de voorbereiding zat ook het aanvragen van een internationale kentekenplaat. Dat was in die dagen noodzakelijk voor de verzekering in een tijd dat de Europese Markt en open grenzen nog ver weg waren.
Hij vertrok op zaterdagmorgen 1 juli richting Hengelo Ov, Bremen en Hamburg en bereikte zondagmorgen, na de hele nacht te hebben doorgereden, de Deense grens. Joop bereikte Hirsthals, voor de boot naar Kristiansand, steenkoud en doodmoe na 1.050 km op zaterdag en zondag te hebben doorgereden. Gelukkig had hij een reserve voorraad mengsmering bij zich die hij helemaal gebruikte. In Kristiansand zette hij zijn tentje neer om vervolgens een dag en een nacht te slapen.
De hoofdwegen waren vaak van slechte kwaliteit en hele stukken waren niet meer dan een zandweg. Samen met de regen die af en toe viel, werd de weg een modderboel waar de 515 maar moeizaam doorheen ploegde.
Joop maakte veel foto’s waar hij ook de tijd voor nam. Zo ook bij het plaatsje Grotli. Hij trok de 515 op de standaard en zocht een goede plek om foto’s te nemen. Na een korte wandeling kwam hij terug bij de Zündapp, maar die was weg! Hoe kan dat nu? Er was niemand voorbij gekomen.
Na wat gezoek bleek dat de bromfiets op zijn standaard van de slechte weg was gegleden en wat lager onder aan het talud was neergekomen. Joop kon met geen mogelijkheid de brommer weer op de weg krijgen.
Na een uur wachten kwamen er behulpzame voorbijgangers die hem hebben geholpen om zijn brommer weer op de weg te krijgen. Gelukkig bleek de 515 nauwelijks beschadigd en werd beschermd in zijn val door de dikke linnen fietstassen.
Halverwege Noorwegen, is Joop oostwaarts gegaan naar Sundsvall in Zweden. Ik beschrijf niet zijn hele reis, maar laat zijn foto’s het werk doen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
Ik heb regelmatig van Joop moeten aanhoren dat de reis naar Scandinavië fantastisch was en de foto’s laten zien dat Joop inderdaad gelijk heeft.
In die 3 weken heeft Joop ruim 5.000 km afgelegd en hoewel voor ons liefhebbers van Zündapp een vanzelfsprekend iets, is het onvoorstelbaar dat zijn Zündapp 515 zonder morren de zware kilometers in Scandinavië zonder storingen heeft afgelegd.
Na enkele jaren heeft Joop zijn Zündapp 515 verkocht en misschien rijdt deze 515 met framenummer 3518711 bij een van onze Zündapp liefhebbers nog rond. Joop reist momenteel met een moderne e-bike door Europa.
Voor volgend jaar staat een reis naar Wenen gepland en wellicht doet Joop ook nog Bratislava en Budapest aan.
Goede reis Joop!
Rob 2891
Enkele foto’s uit het grote foto album van Joop door elkaar: