Een Zundapp Grimeca Special project.
Tijdens de actieve productieperiode van Zündapp GmbH werden de met een remschijf uitgeruste modellen uitgerust met één remklauw. Meestal van Grimeca.
Zelfbouwer Rob bedacht een uitvoering met 4 (vier!) remklauwen vóór en twee remklauwen achter. Rob weet natuurlijk ook dat één remklauw voldoet, maar hij had, zoals veel zelfbouwers wellicht herkennen, de drang om dit project te beginnen en vervolgens zeer geslaagd af te ronden.
Dankzij zijn foto reportage gaan we het bouwproces volgen. De tekst en de foto’s komen van Rob zelf:
1. Eerst nieuwe ijzeren blokjes gekocht en nieuwe remklauwen van Grimeca.
Deze gelijk overal met zoetvijl randjes gebroken i.v.m. verchromen, anders breekt het chroom sneller.
Stralen, schuren met korrel 320, 400, 800. Daarna mee laten spuiten in kleur.
Het uitmeten van de blokjes. Vanuit de remklauw die er nog op zat ben ik gaan meten.
Uitlijnen met druk op de remklauw.
Tig gelast. Hecht , voor hecht enz. enz. en afkoelen.
De las netjes en niet teveel weg schuren/slijpen. Daarna verchromen.
2. De achterrem/plaat.
Er is uitsluitend een achterrem plaat te koop voor één remklauw. Dus moest ik zelf een nieuwe plaat maken voor twee remklauwen. Eerst een mal van karton pas gemaakt .
Toen van staal gecenterd en middels plasma eruit gehaald. Alle randjes weer vijlen en gaatjes soevereinen.
schuren met korrel 320, 400, 800. Daarna laten verchromen.
3. Remplaat, afwerking en verchromen.
4. Rempomp/pedaal
Het maken van een nieuwe plaat voor het rempedaal. Alles weer geschuurd en klaar voor verchromen.
Hierbij heb ik een rempomp van een motor gebruikt, maak niet uit welk merk, als het maar voor een motor is.
Ik kan er ook gelijk een remlicht op aansluiten en hij kan twee remklauwen voeden met olie.
Daarna een mechanisme gemaakt om direct op rempook aan te sluiten.
5. Kilometer teller vermaken. (Een gok). Eerst uit het voorwiel een plaat eraf slijpen.
Langs slijpband en schuren. Aan de binnenkant gaat er best veel af. Maar anders kan het niet.
6. Aanvullende foto’s van de remklauw.
Goed afdoppen met gehoor beschermingsdopjes tijdens het stralen.
Heel goed naspoelen net remmen reiniger en vervolgens met luchtdruk schoon maken.
7. Ondersteun blok/achterbrug.
Alles maar aan één kant lassen. Is sterk zat.
En zicht kant is mooier. Alles goed afronden.
8. Frame en wielen laten stralen. Alleen met glas stralen, anders is het te grof.
Terug stralen in de epoxy gespoten.
Eerste keer alles schuren. (met korrel 400, 800).
9. Nieuwe hydro r.v.s. leiding laten maken.
De hoofdcilinder (Brembo) uit laten frezen van 13 mm naar 15 mm.
Dit om vier remklauwen te kunnen voeden met olie.
(Freeswerk werd verricht door M. van der Jagt in Barendrecht.)
10. Ik heb gelijk afdichtingsringen met rubber ring toegepast. Alles in één keer dicht. Over het “Brembo” zakje op de onderstaande foto rechts: De remklauwen zijn weliswaar van Grimeca, alleen bij de uitgeboorde remhendel vóór is een remcup van Brembo gebruikt.
11. Alles met inbus R.V.S bouten en moeren afgewerkt.
Rob bedankt voor het delen van dit fantastische project met ons. We kijken uit naar meerdere projecten van jouw hand.
© Foto’s op deze pagina: eigendom Rob K.
Heeft U ook een “Special” gebouwd en gelijktijdig foto’s gemaakt van uw bouwproces? Stuur een mail naar info@zundappveteranenclub.nl en we plaatsen uw verhaal.